Overslagrecord voor Rotterdamse haven in 2015

Ondanks de kwakkelende economie is de goederenoverslag in de haven van Rotterdam dit jaar met 1,7 procent toegenomen.

In totaal passeerde een recordhoeveelheid van 442 miljoen ton goederen de haven, blijkt uit vrijdag gepubliceerde voorlopige cijfers van het Havenbedrijf Rotterdam.

''De crisis heeft minder impact dan verwacht. Vorig jaar raamden wij voor 2015 slechts een groei tussen de 0 en 1 procent'', zei directeur Hans Smits in een toelichting. Hij benadrukt wel dat veel bedrijven niettemin kampen met winstmarges die onder druk staan, soms rode cijfers schrijven of personeel moeten ontslaan.

De groei komt voornamelijk doordat ruwe olie en olieproducten fors werden overgeslagen. Belangrijkste oorzaak is de toename van de handel in olieproducten, vooral door de verschillen in de prijs van stookolie in Europa en Azië. Het loont daardoor om bijvoorbeeld Russische stookolie via Rotterdam naar het Verre Oosten te verschepen.

Containers

Ook de overslag van containers nam afgelopen jaar licht toe. In het droge massagoed werd daarentegen minder lading behandeld. Dat kwam vooral doordat de staalproductie in Europa aan het teruglopen is, waardoor het vervoer van ijzererts en schroot afnam.

Daarnaast zijn er minder agrarische producten overgeladen (agribulk) als gevolg van slechte oogsten in belangrijke graan en oliezaden exporterende landen.

Antwerpen

De concurrerende haven van Antwerpen maakte donderdag juist bekend dit jaar uit te komen op een daling van bijna 2 procent (met een totale overslag van 183,8 miljoen ton). De afgelopen 5 jaar is de Rotterdamse haven steeds dominanter geworden in de kuststrook tussen Hamburg en Le Havre. Het marktaandeel van Rotterdam nam met gemiddeld 0,5 procentpunt per jaar toe tot 37,7 procent in het derde kwartaal dit jaar.

Voor volgend jaar rekent het Havenbedrijf Rotterdam opnieuw op een groei van circa 2 procent. In de jaren daarna zal de overslag waarschijnlijk nog iets sneller toenemen, denken de havenmeesters. Investeringen in tankopslag, containerterminals en kolencentrales zullen dan naar verwachting leiden tot meer bedrijvigheid in de haven.